MP3 TANDARTSEN

Regentesselaan 3
7316 AA Apeldoorn

info@mp3tandartsen.nl

Maandag tot en met vrijdag

08.00 – 12.00 uur
13.00 – 16.30 uur

Telefonische bereikbaarheid

08.30 – 12.00 uur

Naar het contactformulier >

Spoed

Na 12:00u voicemail inspreken!

Spoed buiten reguliere openingstijden:

Bent u een verwijzer?

Gebruik een van de onderstaande formulieren om uw patiënten door te sturen naar MP3 Tandartsen

Aanmelden patient
als (zorg)verwijzer

Regentesselaan 3, 7316 AA, Apeldoorn, info@mp3tandartsen.nl
055-3553153 (receptie bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 12.00 uur)

ONDERZOEK

Hoe gezond is uw mond?

Om erachter te komen hoe gezond uw mond precies is doen we eerst grondig onderzoek. Dit onderzoek kan bestaan uit:

• Algemeen mondonderzoek aan de hand van DentiCheck: er wordt gekeken naar bescherming, tanden, tandvlees, ontsteking en functie van het gebit
  • Röntgenfoto’s ter controle van ontstekingen en gaatjes (cariës)
  • Een speciaal ontwikkelde speekseltest (Bio2Dental) voor detectie bacteriën en schimmels
  • Een eenvoudige vitamine D – en/of cholesteroltest (vingerprik)
  • Dermatologische plak- en allergietesten
  • Laboratoriumonderzoeken MELISA-testOrotox-test of Rantes-test
  • Aanvullende testen als kinesiologie, EAV, ART en neuraaltherapie
  • Een speciale digitale beetregistratie (T-Scan)

BioHealth Greenlabel MP3 Tandartsen Biologische Tandheelkunde Gezondheid Allergie Amalgaam Wortelkanaalbehandelingen
Afname van een speciaal ontwikkelde systemische speekseltest.
Een overzichtsfoto helpt bij de diagnose van chronische ontstekingen.

VREEMDE MATERIALEN IN DE MOND

Hoe zit dat nou precies?

Toxische reacties
Bij overgevoeligheid voor materialen wordt er een verschil gemaakt tussen toxische en allergische reacties. Beiden worden veroorzaakt door ionen (kleine deeltjes) die vrijkomen uit tandheelkundige materialen. Het blijkt dat uit bijna alle materialen “oplossen” in de mond. De meeste overgevoeligheidsreacties zijn lokale toxische reacties waarbij het afweersysteem van de cellen wordt geactiveerd. Lokale symptomen zijn pijn, zwelling, ontsteking en soms zelf afsterven van tandvlees en bot. Onder andere metalen, zoals nikkel (beugels en spalkjes), hebben een zeer hoge toxische en allergene potentie. Naast metalen is het ook belangrijk om voorzichtig om te gaan met prothesekunststoffen (methylmethacrylaten) en kunsthars vulmaterialen (monomeren). Een toxische reactie op een materiaal is erg lastig te testen.

Allergische reacties
Bij een allergische reactie is het hele immuunsysteem actief. De symptomen van een allergische reactie komen maar zelden tot uiting bij tandheelkundige materialen. Enkele symptomen zijn pijn, droge en/of branderige mond en afwijkingen van zachte weefsels. Omdat lokale symptomen vaak overeenkomen met tandvleesontstekingen wordt een groot deel van de gevallen ook zo behandeld, maar blijft vaak onbegrepen waarom behandeling niet effectief is. Allergische reacties op materialen zijn over het algemeen aardig goed te testen.

Metalen
Amalgaam is een veelgebruikt vulmateriaal, maar weinig mensen weten dat er tot wel 50% kwik in amalgaamvullingen kan zitten! Er zijn aanwijzingen dat dit uiteenlopende gezondheidsklachten kan geven. In combinatie met andere metalen in de mond – van bijvoorbeeld kronen of implantaten (meer edele metalen) – neemt dit risico zelfs toe. Vanuit biologisch oogpunt horen metalen helemaal niet thuis in ons lichaam. Dat is de reden waarom wij bijna altijd metaalvrij werken.

Amalgaam Verwijdering Sanering Vulling MP3 Tandartsen Veilig Amalgaamvulling
Situatie met oude amalgaamvullingen aanwezig.
Amalgaam Verwijdering Sanering Vulling MP3 Tandartsen Veilig Amalgaamvulling Composiet Kunsthars
Situatie 1 jaar na behandeling met kunsthars/composiet.

VERWIJDERING VAN AMALGAAM

Hoe zorgen we ervoor dat we amalgaam veilig kunnen verwijderen?

Hiervoor passen wij het 5-voudig beschermingsprotocol toe en gebruiken we altijd:

1. Een rubberen lapje (cofferdam) om contact zoveel mogelijk te beperken
  2. Een speciale kwikdamp speekselzuiger (Clean-Up
  3. Een speciale hardstalen amalgaamverwijderaar
  4. Een neuskapje met goudfilter (in overleg)
  5. Een speciale luchtafzuiging met kwikfilters (IQAir)

Clean-Up Cofferdam Amalgaamverwijdering Amalgaamsanering Amalgaam Veilig MP3 Tandartsen
Gebruik van cofferdam en Clean-up vacuümzuiger.
Goudmasker dat toegepast als neusmasker tijdens de behandeling.

ONTSTEKINGEN IN DE KAAK

Ook zonder klachten kan er een ontsteking in de kaak zitten

Zowel chronische tandvlees-, tand- als kaakontstekingen geven meestal geen klachten. Ontstekingen in de kaak worden vaak gezien op röntgenopnames of komen naar voren uit laboratoriumtesten. Kaakontstekingen geven een verhoogd risico op oa. hart- en vaatziekten, ontstekingen, diabetes en osteoporose. Een ontsteking kan veroorzaakt worden door een niet levende tand of kies. Maar er zijn ook restontstekingen – ook wel cavitaties of NICO’s genoemd –  die in het kaakbot blijven zitten, bijvoorbeeld na het verwijderen van een kies. Alle ontstekingen worden volgens het Swiss BioHealth Concept verwijderd.

Solo rontgen opname bovenkaak indirect porselein emax press MP3 Tandartsen
Op dit röntgenbeeld worden 4 gezonde kiezen uit de rechter bovenkaak getoond. Er is geen sprake van ontsteking in het kaakbot, 3 van de 4 kiezen zijn hersteld met een gedeeltelijke kroon.
Röntgenbeelden ontsteking avitaal dode tanden wortelkanaalbehandeling MP3 Tandarsten
Op dit beeld zijn duidelijk twee ontstekingen in het bot van de rechter onderkaak zichtbaar; één bij een kies met een wortelkanaalbehandeling en één bij een nog niet behandelde kies. Tanden met een ontsteking leven niet meer.

WAT KAN ALLEMAAL METAALVRIJ?

De mogelijkheden van metaalvrij

Door de toenemende aandacht voor de nadelen van metalen zijn er steeds meer metaalvrije opties:

BioHealth Keramische Implantaten SDS MP3 Tandartsen Gezondheid
Na het plaatsen van een keramisch implantaat in de onderkaak.
BioHealth Keramische Implantaten SDS MP3 Tandartsen Gezondheid
Na het plaatsen van de kroon lijkt alsof er niks gebeurd is!

MP3 Tandartsen is aangesloten bij

“Perfect geholpen. Hier hebben ze een luisterend oor. Zeer professioneel, vakkundig. Het is er schoon. Al met al een top praktijk!”

5 out of 5 stars - 15 november 2018

Bent u door ons behandeld en bent u daar tevreden over? Deel (anoniem) uw ervaring op Zorgkaart Nederland.

Beoordeel MP3 Tandartsen