MP3 TANDARTSEN

Regentesselaan 3
7316 AA Apeldoorn

info@mp3tandartsen.nl

Maandag tot en met vrijdag

08.00 – 12.00 uur
13.00 – 16.30 uur

Telefonische bereikbaarheid

08.30 – 12.00 uur

Naar het contactformulier >

Spoed

Na 12:00u voicemail inspreken!

Spoed buiten reguliere openingstijden:

Bent u een verwijzer?

Gebruik een van de onderstaande formulieren om uw patiënten door te sturen naar MP3 Tandartsen

Aanmelden patient
als (zorg)verwijzer

Regentesselaan 3, 7316 AA, Apeldoorn, info@mp3tandartsen.nl
055-3553153 (receptie bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 12.00 uur)

ONTSTOKEN TANDVLEES

Wat is dat nou precies?

Gingivitis
Tandvleesontsteking is zeer veel voorkomend en sluimert vaak ongemerkt door. Zoals gezegd wordt een pocket-meting (DPSI-meting) gebruikt om de conditie vast te leggen. Een pocket is de ruimte tussen de tand en het tandvlees. Hoe groter de ruimte of hoe meer bloeding van het tandvlees, hoe ernstiger de ontsteking. Door life-style (oa. voeding) en mondverzorging aan te pakken is een milde tandvleesontsteking goed te behandelen. (zie Beschermen)

Parodontitis
Parodontitis is niet alleen ontsteking van het tandvlees, maar ook van het ophangsysteem van de tand in de kaak (het parodontaal ligament); dit is een ernstige tandvleesontsteking. Ontsteking van het ophangsysteem zorgt voor afbraak van kaakbot en uiteindelijk het verlies van tanden en kiezen. Er kunnen agressieve bacteriën aanwezig zijn en er is uitgebreide therapie nodig voor genezing van het tandvlees.

Pocket meting ontstoken tandvlees bloeding DPSI MP3 Tandartsen
Tijdens iedere controle wordt een meting van het tandvlees (DPSI-meting) uitgevoerd om de gezondheid van het tandvlees in kaart te brengen. Bij deze voortand is geen sprake van bloeding en er wordt een ondiepe pocket van 3mm gemeten.
Pocket meting ontstoken tandvlees bloeding DPSI MP3 Tandartsen
Bij deze pocket-meting begint het tandvlees wel te bloeden en is de ruimte ongeveer 8mm diep. Er is sprake van ernstige tandvleesonsteking met afbraak van het ophangsysteem (parodontitis).

KAN ONTSTOKEN TANDVLEES KWAAD?

De gevolgen en risico's nader belicht

• Bacteriën komen gemakkelijk in de bloedbaan en belasten zo uw gezondheid
  • De kans op bepaalde soorten kanker is 30-50% groter
  • Tanden en kiezen gaan verloren; u verliest uw gebit
  • Grotere kans op hart- en vaatziekten, diabetes, alzheimer, vroeggeboorte en reuma
  • Meer kans op impotentie

Behandeling van ontstoken tandvlees is dus van groot belang! Basisbehandeling vindt plaats volgens het protocol van de NvVP.

Stap 1

Uitgebreid Onderzoek

Wanneer er sprake is van parodontitis (DPSI-meting) wordt een volledige status van het tandvlees gemaakt (parodontiumstatus). Naast een voedingsanamnese wordt ook, een speeksel-, vitamine D- en cholesteroltest afgenomen.

Parodontologie Parodontitis Tandvleesontsteking Parodontiumstatus Ontstoken Tandvlees Bloedend MP3 Tandartsen
Stap 2

Bespreken behandelplan

Met alle testresultaten wordt een behandelplan en begroting opgesteld en besproken. Uitgebreide reiniging, mondhygiëne-instructie, voedingsadvies, voedingssupplementen en soms ook antibiotica en/of probiotica maken hier onderdeel van uit.

Tandvlees Parodontologie Pocketstatus Parodontiumstatus MP3 Tandartsen
Stap 3

Initiële reiniging

Een uitgebreide reiniging van alle pockets wordt uitgevoerd met precisie instrumenten. Zuurstofgel (BlueM) wordt aangebracht en de mondhygiëne wordt doorgenomen. Hierna de taak aan u om de behandeling succesvol te laten zijn door alles goed bij te houden.

Stap 4

Herbeoordeling

Het behandelresultaat wordt na 3 maanden geëvalueerd met een nieuwe parodontiumstatus. Soms vindt er na 6 weken nog een tussentijdse evaluatie van de mondhygiëne plaats. Afhankelijk van de nieuwe meting wordt besloten; recall, opnieuw initiële reiniging of flapoperatie?

Stap 5

Flapoperatie

Soms wordt overwogen om flapoperatie te doen. Door tijdens zo’n operatie regeneratief te werken met oa. Platelet Rich Fibrin (PRF) kan een defect van het bot hersteld worden.

Stap 6

regelmatige reiniging

Na succesvolle behandeling is een 3 maandelijkse recall voor reiniging een must voor een blijvend resultaat en gezond tandvlees op de lange termijn.

MP3 Tandartsen is aangesloten bij

“Perfect geholpen. Hier hebben ze een luisterend oor. Zeer professioneel, vakkundig. Het is er schoon. Al met al een top praktijk!”

5 out of 5 stars - 15 november 2018

Bent u door ons behandeld en bent u daar tevreden over? Deel (anoniem) uw ervaring op Zorgkaart Nederland.

Beoordeel MP3 Tandartsen